Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 04.08.2020, 19:51

Вовчансько-Хутірський ДНЗ "Дзвіночок"

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методична робота

.        

             

Жовтень 2019 року

 Семінар-практикум для вихователів за темою: «Куточок природи в екологічному вихованні дошкільника».

ПЛАН:

  1. Екологічний тренінг для педагогів.

1.1. Розминка 1.2. Розв'язання педагогічних ситуацій 1.3. Фрагменти гри «Що? Де? Коли?» 1.4. Перевірка домашніх завдань 1.5. Рішення екологічного кросворду

  1. «Екологічний простір» у старшій групі.

2.1. Куточок природи в старшій групі 2.2. Город на вікні 2.3. Експериментально-дослідна зона 2.4. Теоретичний матеріал 2.5. Практичний матеріал 2.6. Дидактичні ігри на екологічну тематику

  1. Банк ідей.
  2. Підсумки.

· Екологічний тренінг для педагогів.

Екологічний тренінг для педагогів складається з 6 частин. Кожен етап регламентований. Наприкінці підводиться загальний підсумок. Відзначаються переможці.

1.1. Розминка. Питання роздаються кожному учаснику.

· Що означає термін «екологія»?

· Проблеми екології в усьому світі, нашій країні, республіці, рідному місті?

· В чому сутність екологічного виховання дітей? Чому на Ваш погляд, їм треба займатися з дошкільного віку?

· Вплив екології на здоров'я дітей?

· У чому ви бачите причини недбалого, часом безжального відносини дітей до природи? У чому конкретно взяти провину на себе як вихователь?

· Роль педагога в екологічному вихованні дошкільнят?

· В якій спільній діяльності з дітьми Ви можете практично сприяти охороні природи?

· Яка, на ваш погляд, тут повинна проводитися робота з батьками?

· Перерахувати класиків російської, зарубіжної літератури, оспівують природу у своїх творах?

· Назвати прислів'я, приказки про природу?

· Згадати народні прикмети?

· Прочитати напам'ять вірші про природу?

· Музична пауза і підбиття підсумків розминки.

1.2. Рішення педагогічних ситуацій.

I. На лісовій галявині грають четверо дітей від п'яти до семи років. Найменший кричить: «Давайте зловимо метелика і підпалимо їй крила!» Чоловік йде повз і чує цей заклик, зупиняє хлопчика і запитує: «Навіщо ж вам підпалювати метеликові крильця?» Той трохи мовчить і відповідає: «Просто так...»
Чим можна пояснити таку жорстокість дітей? Які методи і прийоми виховання у дошкільників дбайливого ставлення до природи?

II. Іра йшла додому з дитячого саду через парк, засаджений кущами смородини, і голосно розповідала мамі, як вони всією групою поливали їх тут. Але мати була зайнята власними думками.
- Чому ти мене не слухаєш? - запитала Іра і вирвала руку.
- Це ще що за примхи?! - спалахнула мати і, зламавши молоду гілку смородини, хлестнула нею дівчинку. А потім зло кинула: «Кому потрібні твої клопоти, це ж просто дитяча гра! Без тебе вистачить охоронців природи».
Які негативні наслідки можуть бути у вчинку матері?

III. Ви йдете на роботу. На доріжці мирно розмовляють дві мами. В цей час їхні діти неподалік ламають гілки молодого деревця. У обох в руках уже по великій оберемку.
Як ви думаєте, діти просто неслухняні або їм ніхто не говорив про те, що не можна приносити шкоду рослинам? Ви мовчки пройдете мимо, в душі засуджуючи матерів /дітей/або зупиніться і поговоріть з матерями /з дітьми/?

1.3. Фрагмент гри «Що? Де? Коли?».

· Навіщо білку довгий і пухнастий хвіст?

· Чому лисиця всю зиму бігає, а ведмідь спить?

· Під час листопаду під осиками можна бачити багато опалих гілок. Як пояснити це явище?

· Чому в зимовий день на вікнах з'являються візерунки?

· Чому кішка часто вмивається, а собака - ні?

· Чому листя літом зелене, а восени жовте і багряне?

· Як влітку без барометра можна дізнатися наближення негоди?

· Чому опадає листя?

· Дим стовпом, яку погоду віщує?

· Жаби расквакались до чого?

 

1.4. Перевірка домашніх завдань.

· Подання наочного матеріалу для роботи з батьками.

1.5. Рішення екологічного кросворду.

kros

По горизонталі: 2 - кімнатна рослина, що очищає повітря; 3 - підвищення частки міського населення; 7 - рослина концентратор свинцю; 9 - ідеальний екологічний місто; 12 - головний забруднювач міської атмосфери; 13 - зелене покриття; 14 - універсальний прийом покращення міського середовища.

По вертикалі: 1 - найбільш екологічна система і переробки міського сміття; 4 - гігантський місто; 5 - домашнє рослина, що очищає повітря; 6 - бразильський місто з ідеальною організацією громадського транспорту; 8 - природний ліс в межах міста; 10 - спостереження за станом навколишнього середовища; 11 - швидкоростуча дерево для озеленення міст із забрудненою атмосферою.

· «Екологічний простір» у старшій групі.

У сучасному світі проблеми екологічного середовища /екологічні проблеми набули першорядного значення. Тому особливо гостро постало завдання більш широкого екологічного виховання та освіти всього населення. Первісне значення при цьому має надаватися екологічного виховання та освіти дітей дошкільного віку.
Ознайомлення дошкільнят з природою - це засіб утворення в їхній свідомості реалістичних знань про навколишній природі /живої і неживої/, засновані на чуттєвому досвіді і вихованні правильного ставлення до неї.
Однією з умов реалізації системи екологічної освіти в ДНЗ є правильна організація та екологізація розвиваючої предметної середовища, яка повинна сприяти розвитку дитини в цілому. Так ми намагаємося створити в своїй групі всі необхідні умови для проведення системної роботи. Це і куточок природи з календарем спостережень за погодою, і живий куточок, і город на вікні, і експериментально-дослідна зона і т. д.

2.1.Куточок природи в старшій групі.

Один з елементів розвиваючої предметної середовища нашої групи - куточок природи. Невід'ємна частина якого - календар погоди. В якому діти фіксують систематичні спостереження за одними і тими ж явищами природи, простежують різні зміни рослин, тварин, явищ неживої природи, а так само умови, при яких ці зміни сталися. Відображення подій значками, схематично або дитячими малюнками має значення, насамперед, для ефективності самого спостереження - дитина повертається до тих уявлень і вражень, які він отримав. Ведення календаря розвиває спостережливість дітей, удосконалює їх здатність до аналізу, виділення головного і другорядного.

2.2.Живий куточок.

Другий елемент розвиваючої предметної середовища - живий куточок. Де містяться хом'ячки, червоновуха черепаха і акваріум з різноманітними рибками. Різноманітний видовий склад кімнатних рослин-близько 20 видів/ підібраний з урахуванням безпеки, доцільності, географічного та екологічного аспектів. Живий куточок - одна з необхідних умов наочного і дійового ознайомлення дошкільнят з природою. Спостереження на екскурсіях або заняттях короткочасні. А в живому куточку дошкільнята можуть протягом усього дня підходити до тварин, розглядати їх вести за ними тривалі спостереження. У дітей розширюються конкретні знання про природу. При ознайомленні з живими об'єктами розвиваються спостережливість, інтерес до природи. Під час догляду за мешканцями формуються трудові навички і такі цінні якості, як працьовитість, дбайливе ставлення до живого, відповідальність за доручену справу.

2.3.Город на вікні.

Особливе місце в ознайомленні дітей з природою відноситься в нашій групі городу
на вікні. Тут ми знайомимо дітей з городніми культурами, з історією їх походження з етапами їх зростання і дозрівання. Діти в нашій групі є основними господарями городу протягом усього року; вони садять овочеві культури на зелень і вирощують розсаду, доглядають за ними, збирають урожай, а потім заносять свої враження в журнали спостережень за ростом рослин. Розповідаючи дітям про овочевих, злакових культурах, ми підкреслюємо, наскільки складний працю хлібороба, щоб вони шанобливо і бережливо ставилися до всього, що створено цією працею. Одночасно зазначаємо і радість цієї праці на землі, але зрозуміти це дитина може лише тоді, коли сам виросте на підвіконні зелень /петрушку, зелений лук, кріп, любисток і т. д./ і пригостить усіх вітамінним супом. Або коли, доглядаючи за своїм вихованцем, виростить на маленькому городі ласощі /овес, пшеницю/ для хом'ячка.
Вирощуючи рослини, дитина входить у світ живої природи, який ламати він вже не буде, а буде тільки берегти. Так ми виховуємо навички екологічної культури.

2.4.Експериментально-дослідна зона.

Є в нашій групі новий елемент розвиваючої предметної середовища - це міні-лабораторія. Міні-лабораторія створена для розвитку пізнавального інтересу у дітей до дослідницької діяльності, формування у них наукового світогляду. У міні - лабораторії зібрано обладнання для дослідно-експериментальної роботи в живій і неживій природі /колби, мензурки, пробірки, вторинні пакувальні матеріали, стрижні, ванночки тощо/, різноманітні колекції /мінералів, ґрунтів, каміння, комах і т. д./, природний матеріал /кора дерев, черепашки, шишки, жолуді і т. п./.

2.5.Теоретичний матеріал.

Екологічне виховання - це відносно новий напрямок дошкільної педагогіки, тому нам слід постійно займатися самоосвітою, звертатися до різної літератури, щоб освоїти основні екологічні поняття, отримати саме елементарне, популярне, але правильне, з наукової точки зору подання з основ екології та передати його дітям. У своїй роботі ми використовуємо типову літературу: С. А. Веретенниковою «Ознайомлення дошкільників з природою», П. Р. Саморуковой «Як знайомити дошкільників з природою», програми: С. Н.Ніколаєвої «Юний еколог», М.А.Рижової «Наш дім - природа», С. А. Козлової «Я - людина», методичні посібники: Н.В.Коломиной «Виховання основ еко логічної культури». А так само стежимо за публікаціями з екології в журналах «Дитина в дитячому садку», «Дошкільне виховання», «Обруч». Крім перерахованої літератури ми, звичайно, використовуємо періодичні видання екологічного змісту. У журналах «Сопілка» і «Свирелька», «Мурашник» ми знаходимо чимало цікавого для себе і дітей. Серйозним довідковим виданням нашого міста, яке ми використовуємо, є газета «Екологічна правда».
Для плідної роботи з дітьми по цій темі нам було необхідно ретельно вивчити новинки методичної літератури і потім впровадити їх у практику. На цій основі ми створили свої перспективні плани.
З допомогою батьків у нашій групі зібрано достатньо велике зібрання дитячої художньої та пізнавальної літератури про природу. Це різні твори вітчизняних класиків: Л. Толстого, М. Горького, К. Ушинського, Р. Тукая, С. Аксакова, Тобто Чарушина, С. Маршака, Р. Снігірьова, Н.Сладкова, В. Акимушкина. Цікаві для екологічного виховання твори сучасних письменників: Ст. Бочарникова, Ст. Іонової, Ст. Антошкіна, Р. Баширова, Ст. Степанова та ін

2.6.Практичний матеріал.

Формування уявлень у старших дошкільнят про планету Земля, її найважливіших характеристиках /полюси, океани, континенти і т. д./ неможливо без основних географічних посібників. Для цього в нашій групі був створений саморобний глобус. Ми з дітьми із задоволенням подорожуємо по карті Татарстану, розглядаючи її, знаходимо місце, де знаходиться наше місто. Ознайомлюючи дітей з природою рідного краю, ми прийшли до висновку, що для повного засвоєння нам було дуже корисно побувати на екскурсії в міському парку і пройти всім разом по екологічній стежці. Створення, якої в дитячому саду, наше основне завдання на наступний навчальний рік. Співпраця вихователів, батьків і дітей по екології спонукало нас виготовити нові посібники та ігри: «Червона книга», «Дерево Росії», «Джерела Татарстану», «Велика книга виробів» /з того, що під рукою/ серія «Ми разом з дитиною всією родиною», «Лікарські рослини на ділянці дитячого садка».

2.7.Дидактичні ігри на екологічну тематику.

Оскільки гра - найбільш природний і радісний вид діяльності, формує характер дітей, ми підібрали з уже відомих ігор такі, в яких по можливості була б присутня активна екологічно правильна ігрова діяльність. Ігри та ігрові елементи дозволяють розвинути у хлопців найрізноманітніші позитивні якості і полегшують сприйняття викладених проблем і знань. У вільний час ми пропонуємо дітям настільно-друковані, дидактичні, розвиваючі ігри: «Хто де живе?», «Звук, світло, вода», «Земля і її мешканці», «Зелений друг», «Жива і нежива природа», «Що зайве?», «Стань другом природи» і т. д. Ми переконалися на власному досвіді, що з допомогою ігор можна добре закріпити у дітей отримані уявлення про природу.

· Банк ідей.

Запропонувати всім учасникам поповнити «Банк ідей», відповівши на питання: «Як куточки природи зробити маленькими оазисами в групах?»

· Підсумки.

Результатом своєї роботи ми вважаємо відкриті комплексні інтегровані заняття, по найважливішим темам проведені на тижнях «Спеціаліст»: «Божі корівки, вчаться любити і берегти своє ім'я», «Нам без птахів аж ніяк не можна, птиці - кращі друзі», «Як собака одного шукала», сімейний клуб запрошує на турнір Знавців природи», літня розвага «Ягідка - малинка» пізнавальний цикл із серії «Ягоди нашого краю», свято «Чарівної Води» екологічний цикл із серії «Наш дім - природа» оскільки вони показали нам педагогам, наскільки дітям цікава ця тема. Рішення якої було здійснено за плідну участю батьків.

Листопад    2019 року                                                                                                                               СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ З ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

«ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ У ДОШКІЛЬНИКІВ»

МЕТА:

· підвищити рівень теоретичної підго­товки педагогів щодо питань патрі­отичного виховання дошкільників в умовах сьогодення;

· розкрити необхідність посилення патріотичного виховання у ДНЗ;

· удосконалити уміння і навички педагогів щодо орга­нізації патріотичного виховання до­шкільників;

· розширити та уточнити знання педагогів щодо принципів, методів, приймів і форм роботи з дітьми з осно­вних напрямів патріотичного вихован­ня дітей дошкільного віку;

  • розглянути прийоми просвітницької роботи вихователя з батьками з патріотичного виховання.

ОБЛАДНАННЯ: папір, олівці, ручки, ватмани, квіточки, листи з завданнями для кожного, кошик, українські абетки.

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ:

І. Вступна частина.

ІІ. Лекційний модуль.

2.1. Міні-лекція «Суть і принципи патріотичного виховання в сучасному українському суспільстві»

  • 2.2. Вправа патріотизму» (обговорення проблеми у загальному колі)

ІІІ. Семінарський модуль

IV. Підведення підсумків.

 

ХІД СЕМІНАРУ-ПРАКТИКУМУ:

І. Вступна частина.

«Патріотизм – це, образно кажучи, сплав почуття й думки, осягнення святині – Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем… Патріотизм починається з любові до людини. Патріотизм починається з колиски».

(Василь Сухомлинський)

2.1. Міні-лекція «Суть і принципи патріотичного виховання в сучасному українському суспільстві».

Завдання 2. Вправа «Сформулюй завдання»

Керуючись новою редакцією Базово­го компонента дошкільної освіти, ви повинні знайти в кожній освітній лінії і сформулювати завдання з національно-патріотичного виховання дошкільників відповідно до змісту нової редакції Базового компонента дошкільної освіти (Робота в групах протягом 12 хв.).

Кожна група презентує свої завдання, вихователь-методист робить загальний висновок і озвучує всі завдання, сформульовані педагогами обох груп.

 

1. Освітня лінія «Особистість дитини» – Формувати елементарні уявлен­ня дитини про себе як носія свідомості та само­свідомості, сприйняття себе в контексті відносин з іншими.

2. Освітня лінія «Дитина в соціумі»Формувати уявлення дитини про країну, народи, нації, суспільство, людство. Виховувати готовність сприймати соціальний досвід, робити добрі вчинки.

3. Освітня лінія «Дитина у природ­ному довкіллі»Формувати моральні норми гуманної вза­ємодії з природ­ним до­вкіллям. Виховувати любов до приро­ди рідного краю.

4. Освітня лінія «Дитина у світі культури»Залучати до над­ бань на­ціональної культури, формувати ціннісне ставлення до україн­ських мистецьких традицій та творів українських митців. Ви­ховувати інтерес до україн­ського декоративно-прикладного мистецтва.

5. Освітня лінія «Гра дитини» – Ознайом­лювати з україн­ськими на­родними іграшками та місцями їх виго­товлення. Вчити від­повідально стави­тися до обов’язків, пов’язаних із роллю в грі.

6. Освітня лінія «Дитина в сенсор­но-пізна­вальному просторі» Формувати інтерес до довкіл­ля та самої себе. Сти­мулювати активне сприйман­ня людей та подій, що відбува­ються в со­ціумі.

7. Освітня лінія «Мовлення дитини»Формувати уявлення дітей про україн­ську мову як держав­ну. Вчити вести діа­лог, вико­ристовуючи етикетну українську лексику.

Утворені групи педагогів працюють над визначенням завдань від­повідно до змісту кожної освітньої лінії. Час для роботи – 8 хв.

Висновок: Ми визначили завдання, реалізуючи які, можна сформувати повноцінну, націо­нально-свідому особистість, громадянина-патріота України.

  • . Ерудит-лото «Козацькому роду нема переводу» (педагоги з декількох відповідей вибирають правильний)
  • Кого називали в Україні козаком?
  • Де знаходилась козацька Січ?
  • Як називалось місце, де жили козаки?
  • Хто був першим козацьким гетьманом?
  • Що таке «козацькі маяки» ?
  • Як називались козацькі судна?
  • Яка їжа була в козаків найулюбленішою?

Завдання 3. Вправа «Закінчи речення» (інтерактивна вправа «Мікрофон»)

Патріотизм як моральна якість має інтегральний зміст. З огляду на це в педагогічній роботі поєднано ознайомлення дітей з явищами суспільного життя, народознавство, засоби мистецтва, практична діяльність дітей (праця, спостереження, ігри, творча діяльність та ін.), національні, державні свята.

– Якщо розглядати патріотизм через понят­тя «ставлення», можна виділити кілька напрямів формування ставлення.

– Я буду підходити до кожного бажаючого, починаю речення: «Формуємо патріотизм у дітей через ставлення до…», ви закінчуєте це речення своїм визначенням.

  • природи рідного краю,
  • природи рідної країни;
  • рідного дому, рідного краю, дитячого садка, міста;
  • своєї сім’ї, родини, роду і родоводу;
  • людей, які живуть в рідній країні;
  • моральних цінностей;
  • історії держави;
  • державного устрою;
  • до державних символів;
  • традицій і зви­чаїв свого народу;
  • культури свого народу;
  • любові, поваги до своїх національних особливостей;
  • толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей;
  • гідності по відношенню до себе як представнику свого народу;
  • шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці;
  • рідної землі;
  • захисників Вітчизни;
  • загальнонародних свят.

В кінці вихователь-методист робить загальний підсумок усьому сказаному педагогами з доповненнями. Потім разом читають, обговорюють, уточнюють.

4. Коротке інформаційно-підсумкове повідомлення «Треба пам’ятати»

Кожен із цих напрямів може стати змістом освітньої діяльності з дітьми, і кожен зробить свій внесок в соціалізацію особистості кожної дитини за умови врахування особливостей її розвитку.

Для патріотичного виховання важливо правильно визначити віковий етап, на якому стає можливим активне формування у дітей патріотичних почуттів. Найсприятливішим для початку систематичного патріотичного виховання є середній дошкільний вік, коли особливо активізується інтерес дитини до соціального світу, суспільних явищ.

Цілеспрямоване патріотичне виховання повинно поєднувати любов до найближчих людей з формуванням такого ж ставлення і до певних феноменів суспільного буття. З цією метою факти життя країни, з якими ознайомлюють дошкільнят, ілюструють прикладами з діяльності близьких їм дорослих, батьків залучають до оцінки суспільних явищ, спільної участі з дітьми у громадських справах.

Досягти якісного рівня патріотичного виховання дошкільників не можна без урахувань специфіки окремих регіонів, їх національних особливостей. Виховання любові до Батьківщини, до своєї Вітчизни – завдання надзвичайно складне, особливо коли мова йде про дітей дошкільного віку. Однак в значному ступеню така складність виникає при спробі переносити на дітей „дорослі” показники проявів любові до Вітчизни.

 

Особливу роль у вихованні патріотичних почуттів старших дошкільнят відіграє рідна мова, що є духовною основою нації. Доповнити роботу з дошкільнятами допомагає звернення до усної народної творчості, зокрема казок, легенд, прислів’їв, приказок, пісень, балад, дум тощо.

Завдання 5. Вправа «Мудра торбинка – для вихователів родзинка»

Мета: Формувати вміння вихователів доносити народну мудрість до дітей в доступній і цікавій формі.

Вихователі обох команд по черзі виймають конверти з завданнями (стосовно роботи з прислів’ями та приказками) із торбинки, з національно-патріотичного виховання дошкільників. (20 хв.)

Види завдань:

  1. Склади з частин прислів’я чи приказку.
  2. Поясни дитині прислів’я за допомогою використання цікавої форми, методу, прийому.
  3. Розіграйте прислів’я чи приказку за допомогою пантоміми.
  4. Продовжіть прислів’я.
  5. Розплутайте павутинку і освободіть прислів’я чи приказку.
  6. Запам’ятай слова і назви прислів’я чи приказку.

Прислів’я та приказки додаються.

Інтелектуальна розминка «Кольорові стрічки до українського віночка»

  1. Стрічка якого кольору в’яжеться на початку і в кінці віночка? (біла)
  2. Скільки всього стрічок у віночку? (13)
  3. З якого року починали носити віночок дівчатка? (з 3-х років)
  4. Скільки і які квіти вплітали до віночку (12: деревій, мальва, півонія, безсмертник, цвіт вишні, цвіт яблуні, любисток, волошка, ромашка, калина, троянда, барвінок)
  5. Які кольори стрічок у віночку? (білий, малиновий, оранжевий, синій, світло-зелений, жовтий, світло-коричневий, темно-зелений, блакитний, фіолетовий, рожевий)
  6. Як ви гадаєте, що означають ці кольори?

Завдання 6. Вправа «Склади пам’ятку «Що повинно бути в національно-патріотичному куточку групи» (згідно віку дітей).

Вихователі складають пам’ятки для кожної вікової групи. Робота в групах за відповідними освітніми програмами (15 хв.).

Завдання 7. Вправа «Розшифруй слова»

-->

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz

  • Copyright MyCorp © 2020
    uCoz